Ik bied natuureducatie op maat aan voor primair onderwijs (onder- als bovenbouw), voortgezet onderwijs en buitenschoolse opvang met de volgende thema's: (wilde) bijen, vlinders, (water)insecten, bodemdieren, amfibieën, ringslangen, natuur in de lente/herfstnieuw .Veel van deze onderwerpen zijn in combinatie met een activiteit seizoensgebonden. Een excursie voor bijen of vlinders heeft geen nut in de winter. Bij de natuuronderwerpen is ook een werkblad inbegrepen, zodat er terugkoppeling is van de opgedane kennis.De leerlingen leren ook 21e-eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, samenwerken, probleemoplossend vermogen en communiceren. Verder sluiten mijn lessen voor het basisonderwijs aan bij het kerndoel "Oriëntatie op jezelf en de wereld" (kerndoel 39, 40 en 41) binnen het domein Natuur en Techniekonderwijs. Zo heb ik het bijvoorbeeld over voedsel, ontwikkelingsfasen, leefgebied, relatie met mens en omgeving. Ook het herkennen van soorten en het benoemen van de verschillen komt aan bod.
"Het mooiste compliment krijg ik van ouders als ik hoor dat zij thuis zelf enthousiast “les” hebben gekregen van hun eigen
kind."
De verschillende natuurthema's worden los of in combinatie aangeboden als natuurles, activiteit of excursie. De duur van de les, activiteit of excursie is 1 á 2 uur:
Wat is er nu leuker voor kinderen om even naar buiten te gaan en dan is het nog leerzaam ook. Er zijn verschillende thema's afhankelijk van de leeftijd van de groep. Van een zoektocht naar vliegende beestjes, bodem- of waterdiertjes voor de onderbouw (groep 3-5) tot een meer gerichte inventarisatie van soorten voor de bovenbouw.
Kinderen gaan aan de slag met het maken van een bijenhotel met op maat gezaagde bamboestokjes, riet en leemzand. Deze kunnen dan voor de school zelf gebruikt worden voor een groener schoolplein met een bloeiende border of een aantal kinderen kunnen ze mee naar huis nemen.
Het aanleggen van een broeihoop voor ringslangen met paardenmest, takken en bladafval is slechts beperkt mogelijk, vanwege het beperkte aantal geschikte locaties voor de broeihopen.
Ook voor natuurlessen bestaan er meerdere thema's, zoals over dieren (amfibieën, (wilde) bijen, vlinders, bodemdieren of een specifieke soort als de ringslang) of over een seizoen (lente/herfst). Na een wervende presentatie, gaan de kinderen aan de slag met een werkblad of wordt er een interactieve quiz gedaan in groepjes van vier (laatste is afhankelijk van voldoende i-pads of laptops). Hierdoor is de leerstof reproduceerbaar voor de kinderen.